Kategoriler

Otistik Bebekler ve Özellikleri

Otistik Bebekler ve Özellikleri

      Otizm, kişinin sosyal ve lisan yeteneğinin ya hiç gelişememesi ya da bu yeteneklerin kazanılmaya başlamışken üç yaşından önce kaybedilmesi halidir.

     Otizm teşhisi her zaman önce anneler tarafından hissedilir, yine anneler tarafından geciktirilir. Şöyle ki, anne ta yüreğinde bir şeylerin eksik olduğunu hisseder ama bunun ne olduğunu tam olarak ifade edemediği için hep kendinden şüphelenir. Bazı detayları abarttığını var sayar.

     Otistik özellikleri olan bebeklerin iki çeşit davranış şekli gösterir. Bebek ya sürekli ağlar, huysuz ve huzursuzdur, ya da sessiz, uslu ve sürekli yatma isteği gösterir. Acıkma, altını kirletme durumlarında bile tepki vermezler, bakımları kolay ancak ilgisiz bebeklerdir.

OTİSTİK ÇOCUKLARIN TİPİK ÖZELLİKLERİ

1.Otistik bir çocuk sürekli ağlayabilir. Uykudan uyandığında sakinleştirilmesi zordur. Sakinleştirilmesi için sevdiği bir aktivite sunulabilir.

2.Yıkanmaya, üstünü değiştirmeye... bir çok yapılması gereken rutin işlere tepki gösterebilir.

3.Otistik bir bebeğe yaklaşıldığında kucağa alınmak için kollarını kaldırmayabilir, kendisine dokunulduğunda tepki gösterebilir.

4.Bazı otistik bebekler yattıkları yatağın veya bebek arabasının duvarlarını uzun süre tekmeleyebilir bazıları ise kendilerini sallayabilir.

5.Norm içi kabul edilen çocukların ilgisini çeken şeylere otistik çocuk ilgi göstermez. İlgisini çeken şeyler daha çok kendi ilgi alanına yöneliktir. Dönen nesneler yada parlak eşyalara ilgi duyabilir.

6.Bazıları yüksek düzeydeki seslere tepki gösterirken bazıları hiç rahatsız olmayabilir.

7.Konuşulan dilin bir içeriği olduğunu anlayamaz. Bu içeriği anlamadığı için söyleneni veya istenileni yerine getiremez.

8.Hiç konuşmayanlar olduğu gibi. Beş yaşına doğru konuşmanın bir fonksiyonu olduğunu anlayabilir ve basit cümleleri yerine getirebilir.

9.Bazıları önceleri ilgi duyduğu, ihtiyacı olan eşyaları ifade ederken zamanla cümle kurmayı başarabilir.

10. Söylenileni olduğu gibi tekrar edebilir. Konuşan kişinin söylediği tonda ve gramer hatası yapmadan tekrar edebilir. (Ekolalik konuşma)

11. Konuşmaya kendilerini zorladıklarında cümle hataları, gramer hataları yapabilirler.

12. Cümle içinde kelimeleri yanlış kullanabilirler.

13. Ses düzenini yanlış kullanabilirler.

14. Zamirleri doğru ve yerinde kullanamazlar.

15. Cümleleri somut olarak alırlar ve buna göre yanıt verirler.

16. Gördükleri şeyleri bir bütün olarak algılayamazlar. Detaylara takılıp kalırlar.

17. Otistik bir çocuk dikkat etmeden merdiven çıkabilir, bisiklet sürebilir, karanlıkta bir eşyayı bulabilir.

18. İhtiyaç duyduğu şeyleri; bağırarak, yetişkinin elini tutup üstüne koyarak, işaret ederek ifade edebilir. İhtiyacı karşılandıktan sonra yanında bulunan yetişkine yokmuş gibi davranabilir.

19. İstediklerini işaret ederken parmağını değil elini kullanır.

20. Baktığı resimlerde, resmin bütününe değil ilgi duyduğu bir noktaya takılır kalır.

21. Otistik bir çocuk yemek yiyormuş taklidi yapamaz ama taklitle yemek yemeyi öğrenebilir.

22. Bazı otistik çocuklar jest ve mimikleri detaylara dikkat ederek anlayabilir. Jest ve mimiklere takılan bu çocuk iyi bir anlama yeteneğine sahipmiş gibi görünebilir.

23. Bazı otistikler eşyaları tadarak, koklayarak veya dokunarak tanımaya, araştırmaya çalışırlar. Bu hayatı boyunca bu şekilde devam edebilir.

24. Dokunulduğunda tepki gösterirken sarılmalardan hoşlanabilir.

25. acıya, sıcağa, soğuğa karşı dayanıklı olanlar vardır.

26. Stereotip hareketleri vardır. El çırpma, kendi çevrelerinde dönme, parmak şıklatma, karmaşık el – göz hareketleri gibi.

27. Bazılarının el ve parmak becerileri çok iyi olmasına rağmen bazen basit işleri yapmakta zorlanabilirler.

28. Bazı hareketleri taklit etmede zorlanırlar. İstenilen hareketin tam tersini yapabilirler.

29. Kıyafetlerini uygun sırayla giyemeye bilirler. Örneğin kazağın üstüne gömleğini giymeye çalışabilir.

30. Bazı otistikler çevresindeki insanlara tepki vermeyebilir, onlara yokmuş gibi davranabilirler.

31. Yürüdükleri yolların değiştirilmesine tepki gösterebilirler. Hep aynı yolu ve kaldırımı kulanmak isteyebilir.

32. Bazıları kendi rutin davranışları vardır. Örneğin koklamadan bir şeyi yemeye bilirler.

33. Nesnelere bağlanabilirler. Gazoz kapakları, şişeler, deterjan kutuları gibi.

34. Bazı otistikler yemekte oldukça seçici olabilirler. Sadece hamur işi yada et türü yemekler dışında bir şey yemek istemeyebilirler.

35. Tehlikelerin farkında değillerdir. Araçlardan, yüksek yerlerden sakınılması gerektiğini bilemeyebilirler.

36. Oyuncakları amacına uygun kullanmazlar. Örneğin bir kamyonun sadece tekerleği onun ilgisini çekebilir.

37. Yap – boz parçalarını resmin ne olduğunu bilerek değil ama parçaların içinde bütünü bularak yerleştirebilir.

38. Yaşıtlarıyla birlikte oynamazlar, oyun kurmada ve sürdürmede rol almazlar.

39. Müziğe aşırı ilgi gösterebilir. Parça sözlerini ezberleyebilir ama konuşma dilini kullanmada zorluk çeker.

40. Otistik çocuklarda duygusal gelişim normal çocuklara göre farklı gelişme gösterir.

 

     

4.5 5 2
YORUM YAP ve PUANLA