Çocuk Öğretmen İlişkisi
Çocuk - Öğretmen ilişkisinin tarzı okul öncesi eğitiminde kaliteyi belirleyen en önemli faktörlerden biridir.
Çocukların sağlıklı gelişimleri; okulda kendileri ile ilgilenen, ihtiyaçlarını zamanında ve uygun bir şekilde karşılayan öğretmenlerine bağlıdır.
Bu göstergeler öğretmenin iletişim, sınıf yönetimi ve uygulama sürecine ilişkin yeterliliklerine yöneliktir. Veliler daha okula ilk ziyaretlerinde bu ilişkiye ilişkin bazı sinyalleri alabilirler.
Örneğin;
- Öğretmen çoğu zaman çocukların yanında ise (Çocukların başında her zaman bir yetişkin var. Öğretmen olmadığında bir yardımcı öğretmen),
- Neşeli çocukların sesleri duyuluyor ise,
- Öğretmen çocukları seviyor ve onlarla olmaktan mutlu görünüyorsa, her çocuğa sıcaklık / yakınlık ve saygı gösteriyor ise,
- Konuşurken onlar ile aynı seviyeye iniyorsa,
- Çocukların sorularını cevaplıyorsa,
Bazı göstergeleri ise ilk ziyaretler sırasında gözlemleyebilmek zor olsa da zaman içerisinde çocuk ile yapılan sohbetlerde, okul ziyaretlerinde, öğretmen / müdür görüşmelerinde, gelişim raporlarında, haftalık bültenlerde vb. farklı şekillerinde bilgi edinilebilir.
Örneğin;
- Öğretmen çocuklar ile teke tek de zaman geçiriyorsa,
- Çocukların yiyecek, dinlenme, tuvalet, yalnız kalma ihtiyaçlarını dikkate alıyorsa,
- Net, tutarlı kurallar ve sınırlar koyuyorsa. Bunları çocuklar ile birlikte belirliyor ise,
- Çocukları sosyal beceriler edinmelerine - sıra olmak, yardımlaşmak, başkaların duygularını anlamak vb. yardımcı oluyor ise,
- Soru sormalarını, problemlerini dile getirmelerini, fikirlerini söylemelerini, öneri getirmelerini destekliyor ise,
- Birbirlerine zarar vermelerini önlemeye çalışıyor, kızgınlıklarını doğru yol ile ifade etme fırsatı tanıyor ise,
- Olumlu disiplin yöntemlerini kullanıyor, ceza vermiyor ise,
- Çocukların etraflarındaki dünyaya olan ilgilerine dikkat ediyor ise v.b.